Nej, jag gillar inte bokrean. Inte alls. Säkert. Typ.

Men vad är det här?! Jag gillar ju inte bokrean. Egentligen. Men det är ju så lätt att klicka. Efter en snabb analys riskerar följande böcker att hamna under kategori två ”Böcker som ligger på hög tenderar att förbli olästa”:

bild (59)

I ärlighetens namn är det i den digitala bokhyllan endast de tre översta böckerna till höger, som återfanns på rean, men alla har kostat minimalt eller varit gratis. Bilden är något suddig, men det är alltså: Gräspojken av Christer Lundberg, novellen Så som du hade berättat […] av Jonas Hassen Khemiri och Det känns konstigt att vakna i sin egen säng av Sophie Adolfsson. Kan passa på att tipsa om Mörkersdottirs kampanj där de delar ut Att de i tid må väckas gratis som e-bok. Det enda du behöver göra är att mejla info@morkersdottir.se. Jag har dock inte läst boken så jag kan inte uttala mig om den än.

Om vi ska snacka fynd per definition ”bok-jag-tänkt-köpa-oavsett-pris” så kategoriseras Mississippi av Hillary Jordan som en sådan, då jag någon dag innan bokrean beställt den till fullpris, så den fick gå i retur (ja, ovanligt orutinerat att lägga in en bokbeställning dagarna innan rean slår upp sina virtuella portar, men nog sagt om det.).

Om vi med fynd menar ”böcker-som-är-skämsbilliga-så-du-inte-kan-bortse-ifrån-dem” så faller de tre nämnda e-böckerna under denna grupp. De kostade endast 1 krona styck. Just i den butiken finner du även Gillian Flynns Mörka platser som billig (79 kr) e-bok. Ett tips.

Men jag gillar ju inte bokrea. Egentligen. Men om vi menar bokrea per definition ”böcker-som-klickas-hem-utan-onödig-social-interaktion” så då kanske jag är beredd att omvärdera min litterära livssyn.

PS. Såg i skrivande stund att veckans tematrio hos Lyran handlar just om bokrean, vilket sammanträffande. Det passar som handen i handsken att länka dit idag. DS.

Kommentera

