Att organisera ett liv

Veckan har inte bara inneburit katastrofalhöga nivåer av markservice (sportlovsvecka) utan med risk för livet åkte vi till Ikea med våra åttaåringar. Jag upprepar: Ikea, sportlov, ett par åttaåringar. Jag blir svettig bara av tanken.

Det tog ungefär fem minuter för våra barn att förstå att detta kommer vara precis lika jäkla tråkigt som förra gången vi var här, varpå de med ett barns (läs: två barn) kreativitet hittade nya sätt att driva mor och far till vansinne. Vid mer än ett tillfälle fann jag mig själv i ett panikartat tillstånd, väsandes diverse tomma hot, såsom exempelvis ”lägger ni inte av nu, så lägger jag mig här och skriker så hela affären kommer att höra mig” och klassikern: ”lägger ni inte av nu, så får ni aldrig, jag säger aldrig, spela igen!”. Normalt? Troligtvis inte, men affärscentra av den här magnituden prövar det mest seglivade tålamod. Summa summarum vi har en ny bokhylla!

Tro det eller ej, samma dag som den inhandlades var den monterad. Nu står den där med tomma, svarta gapande hål till hyllor. Böckerna ligger fortfarande i drivor i fönsterkarmar och sängbord. Det är verkligen segt det här att organisera bokhyllor. Tycker inte om det. Eller rättare sagt: det var kul första gången. Nu är det mest tjatigt.

I mina andra bokhyllor finns, eller rättare sagt fanns, ett system där böckerna dels var uppdelade i fack- och skönlitteratur, dels i pocket och inbundna och i slutändan i bokstavsordning. Det såg väldigt fint ut till en början, men så fort du köpt en ny bok som skulle in i systemet blev det mindre kul. Allt får ju omorganiseras för att en ynka pocket! Så det föll tämligen omgående. Böckerna hamnade på, över och i dubbla rader. Nu är frågan hur jag ska organisera den nya bokhyllan. Jag blänger surt och trotsigt mot hyllorna och säger som någon av våra söner skulle ha sagt: ”palla!”

IMG_2354        IMG_2356

6 reaktioner till “Att organisera ett liv”

  1. Varför inte låta de kreativa åtta-åringarna organisera hyllan? Då kan du låtsas att du ska ut på skattjakt varje gång du ska försöka hitta en bok… 😉

Kommentera

