Summering januari 2013

Månaden inleddes med svulleri och frosseri i 2012 års läsning. Jag listade mina bästa lästa böcker i diverse olika kategorier, allt från Årets nervkittlare till Årets provokation.

Januari är en slitsam månad. Men om januari är självömkans månad så blir februari tröttdödens och andas-i-påse-svår. När man väl tror sig ha klarat sig någorlunda i livet igenom årets första mörka månad så kommer det en till. Lika jäkla mörk och grå (västkustslask) och kall och tröttdödens mörker. Jaaa, ni hör en stor portion gnäll kryddat med än mer gnäll. Januari har dock fört något positivt med sig: jag har läst. Läst i massor (för att inte vara medlem i snabb-läsar-klubben då)! Hela elva böcker har jag hällt i mig och vilken härlig blandning sen:

Grossman, Lev: Magikerna, Pocketförlaget (2013)
Morrison, Toni: De blåaste ögonen, Trevi (1994)
Linton, Magnus: De hatade, Atlas förlag (2012)
Ormes, Nene: Udda verklighet, Styxx fantasy (2010)
Gardell, Jonas: Torka aldrig tårar utan handskar – sjukdomen, Norstedts (2013)
Anyuru, Johannes: En storm kom från Paradiset, Norstedts (2012)
Oksanen, Sofi: Baby Jane, Bazar förlag (2008)
Ormes, Nene: Särskild, Styxx fantasy (2012)
Olsson, Ingrid: Önska bort. Önska nytt, Gilla böcker (2012)
Morrison, Toni: Älskade, Bra böcker (1988)
Hägglund, Maggan & Dahlin, Doris: Drunkna inte i dina känslor, Libris (2012)

Mest förvånande: jag har läst hela tre fantasyböcker, vilket är en stor grej för en ”jag-gillar-inte-fantasy-på-grund-av-fantasy-inslagen-typ”. Så jag får nog snart ändra på min typ-historik. Jag har även äntligen fått ta del av Toni Morrisons storhet (filar på inlägg om Älskade), fått läsa Gardells fortsättning, möta Johannes Anyurus smått fantastiska språk och läst den olästa Oksanen. Sist men inte minst så hittade jag en liten bit av mig själv i en självhjälpsbok, trots att jag inte bara är en ”jag-gillar-inte-fantasy-på-grund-av-fantasy-inslagen-typ” utan en ”en-skeptiker-möjligtvis-svagt-positivt-mot-självhjälpsböcker-med-enkla-lösningar-typ”.

Förutom en hel del recensioner har jag undersökt bloggens sökhistorik, där såväl ”motorvägskomplex” som ”dödsryckningar” är användbara sökord för att hitta hit. Jag har även vågat presentera min inre Gollum, skrivit om döden samt vilka böcker jag har överhajpat och inte vågar läsa.

Så ur lässynpunkt har det trots månadens epitet blivit en bra månad, vilket känns märkligt för en som personifierar tröttdöden. Jag känner mig ambivalent. Svagt positiv.

Kommentera

