And so it begins eller slutar kanske. The beginning på slutet helt enkelt.

Nyår är summeringarnas tid. Man blickar tillbaka, kategoriserar, dissekerar och får det sista ordet sagt. Man paketerar och buntar ihop för att gå vidare. Man börjar helt enkelt att se framåt. I min tillbakablick, i min summering kommer det att komma tolv inlägg där ett, det inledande, är tänkt att summera det korta men naggande goda bloggåret med Litteraturkvalster & småtankar (nyårsafton). Resterade inlägg (ett par om dagen) handlar om att lista det bästa i diverse olika kategorier  Listan utgår enkom från de böcker som jag har läst, så bli således inte förvånad om du saknar en och annan bok från det gångna året.

Utnämningarna är fullständigt subjektiva och kan rent av vara stötande, men lämna gärna en kommentar om vilka böcker du skulle vilja se under respektive kategori alternativt länka dina egna blogginlägg.

Är du nyfiken på vilka böcker jag anser vara mina Favoriter 2012 se under menyn ovan eller här.

Kategorierna som jag använder är enligt följande:

Årets provokation – en bok som provocerar, upprör, väcker känslor
1 januari
Årets omslag – snyggast vinner helt enkelt
1 januari
Årets överraskning – en bok som överraskat mig av en eller annan anledning
2 januari
Årets tankeväckare – en bok som jag inte kan sluta tänka på, någon som väckt tankar och funderingar, som har lärt mig någonting
2 januari
Årets mest minnesvärda – en bok jag inte kan glömma – på gott eller ont
3 januari
Årets författare – en författare som stått mig mer nära under året, kanske läst mycket av eller har upptäckt o.s.v.
3 januari
Årets nervkittlare – boken som var en riktig bladvändare
4 januari
Årets huvudperson – en huvudperson som jag inte kan släppa – på gott eller ont
4 januari
Årets novellist – den bästa novellsamlingen (alt. korta texter av annat slag)
5 januari
Årets ungdomsbok – utan vidare kommentar
5 januari
Årets bästa bok – se ovan
6 januari

Som sagt, häng gärna på och lista dina böcker i ovan kategorier. Enda regeln är att du själv ska ha läst boken, vilket gör alla våra listor unika.

P.S. Jag blev själv förvånad men i sista sekund valde jag att inte ta med Gardells Torka aldrig tårar utan handskar, då denna är en del av en romansvit. Jag väntar helt enkelt ut alla tre delar innan jag eventuellt listar den. D.S.

En reaktion till “And so it begins eller slutar kanske. The beginning på slutet helt enkelt.”

Kommentera

