Naggande goda debutanter

När det drar ihop sig för ett avgrundsdjupt vårskrik och skaka liv i denna arma litterära lekamen är det också hög tid för vårens böcker att nå boklådorna. I ärlighetens namn når nog böckerna boklådorna innan jag får min chans till att falsettskrika. Tänk att få beskåda denna varelse komma krypande ur vinteridet och suga liv och slicka såren från den mörka halvan av året. Varde ljus – varde energi – varde läslust. Typ.

Under gårdagen puffade jag för att det skulle komma några inlägg om vårens böcker. Här välkomnas ni till det första, som kommer att fokusera på just de första – de naggande goda debutanterna. Vad är då tjusningen med att läsa debutanter? För med största sannolikhet har de inte hittat sitt litterära språk än. De har kanske inte heller funnit rätt genre eller satt sin målgrupp. Tjusningen ligger i just att få en unik läsning, utan andras åsikter svalpandes i den lilla reptila läshjärnan. Att själv få skapa sig den där första bilden och beträda ny litterär mark.

Den första debutromanen som väcker min nyfikenhet är Göra rätt av Simon Felix Adler (Kabusa böcker) vars handling äger rum under de s.k. göteborgskravallerna 2001. ”När jag skriver får det ljusa och det mörka en chans att möta varandra och omfamna varandra. Det är i den omfamningen jag vill skriva, leva älska och göra motstånd.” (Svensk bokhandel: Vårens böcker 2013)

Den andra som fångar mitt öga är ett seriealbum: Nattbarn av Hanna Gustavsson (Galago). En generationsroman i albumformat. Seriealbum är ny litterär terräng för undertecknad, så det skulle vara spännande att läsa ett sådant.

Teju Cole är uppvuxen i Nigeria men bor i USA och är förutom författare även Alttextfotograf och konsthistoriker. Hans debutroman från 2011 Open City blev bland annat nominerad till både Hemingway Foundation/PEN Award och National Book Critics Circle Award. Nu kommer Öppen stad på svenska (Natur & kultur) och den beskrivs som en ”[…] intellektuellt, politiskt, och litterärt utmanade roman om vår tids stora frågor.” (ibid)

Ett par ungdomsböcker som låter intressanta är Mellan vinter och himmel av Elin Bengtsson (Natur & kultur) och Gul utanpå av Patrik Lundberg (Rabén&sjögren).

Omslagsbild: Gul utanpåDen förstnämnda handlar om bröderna Martin och Andreas, om att veta att man ska dö, att ta tillvara livet, om ”[…] att befinna sig i dödens väntrum. Om instängda känslor av sorg, skuld, försoning och kärlek”. Tankarna far både till Jag saknar dig, jag saknar dig! av Peter Pohl och Innan jag dör av Jenny Downham. Om det är en rättvis jämförelse vet inte jag.

Gul utanpå handlar om utanförskap och tillhörighet och om att konfrontera sina egna och andras fördomar. Den tar upp ett ämne som diskuterats en del i pressen de senaste åren: adoption. Blir nyfiken på!

Orkar ni kämpa er igenom denna vårfrosseri tillsammans med mig så väntar er ett inlägg om nya bekantskaper, d.v.s. ickedebuterande men ej ännu lästa av undertecknad. Håll ut!

Kommentera

