Summering november 2012

Månaden har varit något ojämn. De sista veckorna har varit tämligen tysta på bloggen. Så tyst så jag höll på att missa min månadssummering. Det hör liksom årstiden till. November är höstens illaluktande armhåla då jag vältrar mig i mörkt vemod och gnäller konstant. Energin tar helt enkelt slut och hon inväntar med självplågad min vårsolen (kolla där kom tredje-person-grejen!).

I början av månaden började jag dock se framåt och fick små men ryckliga vårkänslor då bokvåren 2013 har börjat ploppa upp på förlagens hemsidor. Här och här tittade jag på aktuella böcker och här skrev jag om kommande. Jag har även tagit upp böcker som är värda (och nyfiken på) en omläsning, om en hink tid kastas över mig. Not so likely.

I november fick undertecknad till tre inlägg som gav bokrelaterade juklappstips, där två av dem handlar om böcker som är mer än bara böcker (d.v.s. kopplade till någon form av välgörenhet). Kolla gärna dem igen då det snart är hög tid för julkappshysteri och stressrelaterade sjukdomar att träda in i stugorna. Antipeppen lyser!

November är även månaden då Augustpriset delas ut. Jag skrev ett endaste ynka inlägg om detta och jag har fortfarande inte läst någon av de nominerade böckerna. Därav mitt något svala intresse.

Läsningen har gått något bättre än föregående månad, men har i stort sett stannat av helt de två sista veckorna. I skrivande stund hankar jag mig sakterliga fram i Caitlin Morans Konsten att vara kvinna, en tämligen lättsmält text där du inte behöver fånga den röda tråden från ena dagen till den andra. Så här ser november månad ut i bokväg:

Månadens guldkorn? Det är inte lätt eller rättvist att ställa dem emot varandra. Vi måste prata om Kevin gjorde mig förbannad och jag har svårt att skaka historien av mig. Kyss mig lycklig gjorde mig glad då det ryckte lite extra i språknerverna. Men månadens guldkorn och överraskning får nog bli Mörka platser då jag var rädd för ett litterärt magplask, då jag hört något för mycket om boken innan jag satte tänderna i den. Flynn visade mig att man både kan skriva spännande och skriva litterärt bra. Det är få förunnat att bemästra såväl genre som det språkliga.

Ha en fortsatt härlig första advent!

Kommentera

