Bokbloggsjerka 12-15 oktober

Som traditionen bjuder har Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka varje helg. Tanken bakom jerkan är att du som deltar svarar på en eller flera frågor som Annika presenterar och att du sedan via kommentarsfältet kan ”jerka runt” (hoppa runt) bland de bokbloggar som anmält sig. På så vis hittar du kanske nya bekantskaper ute i bokbloggsdjungeln.

Veckans frågor lyder enligt följande:

1) Det har väl knappast gått någon förbi vem det var som vann Nobelpriset i litteratur, och en av veckans frågor är naturligtvis om det var rätt person som kammade hem priset?

2) I dag kom jag hem från biblioteket med hela famnen full av böcker, och det beror inte på att jag är utan läsning, utan det hänger helt enkelt ihop med att jag är beroende av böcker. Vilket leder oss till fråga nummer två: hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?

1) Jag är inte sen att erkänna att jag inte hört talas om Mo Yan tidigare. Detta gör mig ingenting då priset inte tilldelas den författare som är mest känd eller blir mest läst utan ”det utmärktaste i idealisk rigtning”. Om jag tolkar det hela rätt så tilldelas alltså priset till de författare som ger konsten något nytt och utmärkande, d.v.s. en innovativ författare som vidgar litteraturgenren. Jag kan dock ibland få känslan av att författare förbises p.g.a. att de blir lästa i större kretsar. Men vad vet väl jag?!

För övrigt får jag bekänna att jag läst tämligen få av våra litteraturpristagare. Det är ju det där med lästid kontra arbetstid kontra familjetid som begränsar min Vill-läsa-lista ganska hårt.

Om jag ska kritisera något om akademins utnämningar så vill jag lyfta genusperspektivet. Det är skrämmande få kvinnor som har fått priset  – endast 12 (!) st sedan 1901. Historiskt sett så har kvinnor haft en mer undanskymd plats i världslitteraturen, men idag är det svårt att hävda något annat än att vi har flera fantastiska kvinnliga författare som förtjänar en sådan utnämning. Johanna Ögren har skrivit ett intressant debattinlägg i ämnet som heter ”Litteraturpriset är en unken herrklubb” och du kan läsa det här.

2) I skrivande stund står det 41 st böcker på min Vill läsa-lista. Jag skulle säkert kunna klämma ur mig en handfull till om jag klurat mer på listan. I bokhyllan, på sängbordet och på fönsterbräden växer högarna av oläst böcker i en rasande fart. Orkar inte räkna. Vill inte räkna. Jag lider av en defekt vars symptom är att om böckerna står olästa för länge i bokhyllan tappar undertecknad intresset för dem och köper således in nya böcker, som  så småningom eventuellt sållar sig till de olästa högarna i huset.

Kommentera

