I spillrorna av Stora Läsardagen

Igår var det Stora Läsardagen. Hade jag inte haft Twitter hade jag missat hela grejen, vilket kanske inte varit så konstigt då det var ett event för hufvudstadens bibliotek. Men det utesluter ju inte att jag idag, dagen efter, kan gå och rota i spillrorna av eventet och samla på mig lite lästips.

Om du tar en titt på Stora läsardagens officiella hemsidan finns inte så många tips att botanisera i, men vänder du dig till Twitter så blir det fler. Det är inte så att det rasslade oavbrutet med inlägg under helgen, men använd hashtaggen #läsardagen #favoritbok så hittar du en del. Väljer du istället #lästips eller #boktips så hittar du än fler.

Det finns inga direkt riktlinjer för hur vi taggar, men det hade ju inte varit dumt om vi alla använde samma system så att vi inte missar något. Karin Berg på Enbokcirkelföralla har drivit en mindre kampanj på Twitter och Facebook för att alla ska börja tagga likt. Hennes inlägg hittar du här. Själv brukar jag tagga med  #lästips (d.v.s. inte i Bergs linje, men jag ser klara fördelar med att alla taggar likt).

Har du inte Twitter så kan du med fördel surfa runt på olika bokbloggar. Här följer några förslag där jag har kategoriserat dem (kanske inte helt rättvist, men för enkelhetens skull).

Är du intresserad av apokalypsen, fantasy, vampyrer och gotisk litteratur så kan jag rekommendera Feuerzeug eller Bokstävlarna, som just idag har seriesöndag. Är du sugen på nagelbitarböcker och mörka krafter (gärna anglofila sådana) så besöker du Dark places. Bia bloggar ger dig guldkornen som du vanligtvis skulle ha missat. Vill du ha bredd (d.v.s. lite av allt) vänder du dig till Bokbabbel, feel good hittar du hos Hyllan och sist men inte minst ”vackert eller skitigt” (hålla-andan-litteratur) finner du hos Fiktiviteter. Se mina länkar i sidomenyn för fler tips.

Avslutningsvis får jag bekänna att trots att gårdagen var en stor läsardag, läste jag inte en rad igår. Jag får nöja mig med att jag skrev ett inlägg om ett mycket begåvat och intressant författarskap (läs gärna här).

2 reaktioner till “I spillrorna av Stora Läsardagen”

Kommentera

