Jag ringer mina bröder

Imorgon är det utgivning för Jonas Hassen Khemiris senaste roman Jag ringer mina bröder. Och jag är självklart nyfiken då jag fick en riktigt litterär kick av Ett öga rött från 2003, i vilken Khemiri visade prov på ett uppfriskande och provocerande språk. Tyvärr ”fipplade” jag själv bort Montecore – en unik tiger då jag försökte mig på den när jag var ur läsfas och fick helt enkelt lägga den åt sidan. Den får jag helt klart föra in på Vill-läsa-listan igen och detsamma gäller Jag ringer mina bröder.

I katalogtexten går det att läsa följande:

En bil har exploderat i Stockholm. Amor irrar runt i en polisfylld, paranoid stad på jakt efter en reservdel till en borrmaskin. I framfickan har han en telefon, i bakfickan en kniv. Han ska svara när Shavi ringer, han ska sluta stalka Valeria. Framför allt ska han bete sig maximalt normalt.

Under 24 intensiva timmar befinner vi oss i Amors huvud där gränserna mellan brottsling och brottsoffer, kärlek och kemi, paranoia och verklighet, blir allt suddigare.

Kommentera

